Mika Waltari – Egipteanul: Cincisprezece cărţi care conţin memoriile medicului Sinuhe (1390-1335 î. Chr.)

Mika Waltari

Sinuhe a fost găsit de Kipa, soţia lui Senmut, un medic sărac din Teba. Kipa l-a găsit într-un coşuleţ de stuf pe Nil şi a decis să îl păstreze. Sinuhe a studiat medicina la Casa Vieţii. După terminarea studiilor a ajuns preot de primul rang şi medic.

Se îndrăgosteşte de Nefernefernefer, o prostituată de lux. Ea îl convinge să îi dea ei toate bunurile lui, îi cere apoi casa părinţilor lui. Sinuhe era deja împuternicit să facă tot ce dorea în numele părinţilor săi, fiindcă tatăl lui orbise aproape de tot. Deşi îi oferise tot ce îi ceruse, Nefer încă nu se culcase cu el. Ea îi cere apoi şi aurul pe care îl depuseseră părinţii lui Sinuhe la templu pentru a fi îmbălsămaţi şi îi cere şi mormântul lor din Oraşul Morţilor. Sinuhe îi oferă din nou tot ce îi cere Nefer, dar ea nu se culcă nici acum cu el şi îşi pune servitorii să îl arunce în stradă şi să îl bată.

Părinţii lui Sinuhe sunt evacuaţi din casă şi află de tot ce făcuse fiul lor. Ei îl caută pe Sinuhe, dar nu îl găsesc la el acasă, pentru că noul medic se instalase în casa lui. Senmut mersese la un scrib pentru a-i lăsa lui Sinuhe câteva vorbe srise. El îi transmite că îl iartă, pentru că este convins că a acţionat aşa cum a făcut-o pentru că a fost nevoit. Senmut şi Kipa se sinucid. Sinuhe ia de la Kaptah, sclavul său, argint şi cupru economisit de acesta, ca să-şi îmbălsămeze părinţii.

Sinuhe se angajează ca spălător de cadavre ca să îşi poată îmbălsăma părinţii cu ce fura de la morţii bogaţi. Sinuhe duce trupurile îmbălsămate ale părinţîlor în Oraşul Morţilor şi îi îngroapă noaptea lângă de poarta mormântului faraonului. Tot atunci întâlneşte un alt bărbat şi jefuiesc împreună un mormânt. Sinuhe îi returnează lui Kaptah ce luase de la el.

Sinuhe şi Kaptah pleacă din Teba şi locuiesc 2 ani în Simyra, Siria. Kaptah a avut ideea să cumpere o sclavă, dar pentru Sinuhe ea a devenit agasantă. Până la urmă i-a dat-o lui Aziru, un pacient căruia îi reparase dantura. Aziru era regele amoriţilor, deci stăpânea Amuru, unul dintre regatele siriene.

Cu ocazia invaziei Khabirilor în Siria, Sinuhe îl reîntâlneşte pe Horemheb, cel care conducea armatele Egiptului. Horemheb fusese trimis de faraon să ridice un temple şi să respingă invadatorii fără vărsare de sânge. Horemheb s-a luptat totuşi cu ei şi i-a învins. Horemheb îi dă mult aur lui Sinuhe şi îi propune să plece în alte ţări ca să adune informaţii despre oamenii importanţi de acolo.

Sinuhe şi Kaptah merg în ţara Mitanni, în oraşul Kadeş. Sinuhe avusese mulţi pacienţi şi faimă în Siria şi reuşeşte aceeaşi performanţă şi în Mitanni. Merge apoi în Babilon, unde îl vindecă pe rege de un abces la dinţi. Eunucii îi aduseseră regelui babilonian o fată care nu voia să aibă de-a face cu niciun bărbat. Această fată, Minea, era promisă unui zeu pe care îl venera. Sinuhe o ajută să-şi însceneze moartea şi o ajută să scape din harem, fiind scârbit de regele căruia îi plăcea să vadă cu slujitorii săi bat femeile ce se opun. În Babilon se organizează ziua regelui fals şi este ales rege Kaptah. La finalul zilei el trebuia să fie omorât, dar Sinuhe îl salvează, făcându-l să pară mort, după ce i-a administrat sirop de mac în vin. A cerut apoi trupul lui Kaptah ca să-l îmbălsămeze. Sinuhe a trebuit să plece pe ascuns, fără aurul şi argintul agonisite.

Au ajuns în ţara Mitanni, au vizitat tăra Hatti, a cruzilor hitiţi, iar de acolo au plecat spre Creta, insula de unde venea Minea. Ea fusese aleasă să intre în casa zeului ei, de unde avea voie să revină, dar până atunci nimeni nu se întorsese de acolo şi se zvonea că cei aleşi erau omorâţi.

Minea şi Sinuhe se îndrăgostiseră, dar era periculos să mai fugă împreună, căci ea era promisă zeului şi era supravegheată. Minea credea că se poate întoarce din casa zeului şi că va putea rămâne apoi cu Sinuhe. Sinuhe şi Minea au spart împreună un vas, ceea ce era în Egipt un ritual de căsătorie. Au dormit împreună, dar ea a rămas tot fecioară, pentru că Sinuhe ştia că este fericită dacă se păstrează aşa până intră în casa zeului.

A doua zi Minea este condusă în casa zeului, iar Sinuhe şi Kaptah reuşesc să pătrundă la rândul lor, descoperind cadavrul unui şarpe monstrous, care fusese considerat zeul din Creta. Minea, ca şi ceilalţi tineri care intraseră în casa zeului, fusese ucisă, pentru a nu dezvălui că “zeul” cretanilor a murit.

După ce se refugiază o vreme în alcool, Sinuhe pleacă spre Simyra alături de Kaptah. Ei descoperă că egiptenii nu mai erau bine primiţi în la Simyra, din cauza impozitelor mari pe care faraonul le percepea. Aziru îl cheamă pe Sinuhe să-i vindece fiul bolnav. Copilul nu era însă bolnav, doar îi creşteau dinţii. Sinuhe decide apoi să revină la Teba.

Kaptah cumpără o cârciumă, pe care o deţinea împreună cu cârciumarul, a cărui fiică se numea Merit.

Kaptah aduce în casa lui Sinuhe o servitoare bătrână, Muti.

Horemheb se întoarce din ţara Kuş. În Egipt are loc un conflict religios. Faraonul Akhenaton introduce cultul lui Aton, ceea ce nemulţumeşte oamenii, care erau şi aţâţaţi de preoţii lui Amon. Oamenii nu voiau să renunţe la zeul lor, deşi faraonul le oferea lor pământurile templelor. Horemheb îi propune lui Akhenaton să-i dea trei zile pentru a pune capăt haosului generat de conflictul religios. Sinuhe profită de situaţie şi îi pune pe nişte soldaţi să o scoată pe Nefernefernefer din casa ei, lovind-o în cap fără să o omoare. Sinuhe o duce în Casa Morţii pentru ca îmbălsămătorii să se distreze cu ea. Sinuhe a aflat însă ulterior că Nefer reuşise să-i seducă pe toţi bărbaţii din Casa Morţii şi să ia toate bogăţiile de acolo. Horemheb reuşeşte să răstoarne cultul lui Amon, punând capăt violenţelor. Conflictul reizbucneşte însă în scurt timp, iar faraonul îşi schimbă reşedinţa, construind o nouă capitală – Oraşul Orizontului. Sinuhe se mută şi el în palatal regal.

Akhenaton îl roagă pe Sinuhe să meargă prin Egipt să vadă cum trăiesc oamenii. Sinuhe ajunge şi la Teba, unde petrece o noapte cu Merit. Era gata să spargă un vas cu ea, dar Merit l-a refuzat, motivând că are origini prea umili.

Regina Tiy, mama faraonului, moare. Sinuhe află de la Mehunefer, o curtezană bătrână din harem că Tiy furase fiii născuţi de alte soţii ale fostului faraon şi le pusese în loc fete. Băieţii îi lăsase pe Nil în coşuleţe de stuf. Stuful pentru băiatul prinţesei din Mitanni, o adevărată rivală a reginei, îl tăiase chiar curtezana, pentru că Tiy era însărcinată atunci. Sinuhe bănuia că el era fiul acelei prinţese, pentru că perioada în care el fusese găsit pe Nil în coşulet de stuf coincide şi el avea de asemenea pielea mai deschisă, ca ce a locuitorilor din Mitanni.

Sinuhe pleacă iar din Teba, luându-i cu el şi pe Merit şi pe Thot, băieţelul unei prietene a lui Merit. Sinuhe îi propune iar lui Merit să se căsătorească, dar ea refuză şi de data aceasta. Ei mai călătoresc o vreme, după care Merit şi Thot revin la Teba, iar Sinuhe merge în Oraşul Orizontului.

Faraonul începuse să realizeze că sirienii îi tratează rău pe egipteni şi îl trimite pe Sinuhe să facă pace cu Aziru. Sinuhe reuşeşte să obţină acordul lui Aziru că va renunţa la asediul asupra Gazei şi că faraonul poate răscumpăra egiptenii ostatici.

Akhenaton avea acum 4 fiice (ulterior Nefertiti a mai născut o fată). Pe cea mică a promis-o regelului Babilonului, a doua a murit bolnavă, iar celelalte două au fost căsătorite cu fii de nobili credincioşi.

Sinuhe face o călătorie la Teba. Merit îi spune că l-a adoptat pe Thot, pentru că mama lui murise. Sinuhe o reîntâlneşte pe Mehunefer, care îi spune că ceea ce îi povestise sunt lucruri periculoase şi că de fapt le născocise. Sinuhe vrea să îi ia cu el pe Merit şi pe Thot, dar ea refuză.

Între timp Nefertiti era însărcinată cu al şaselea copil şi se zvonea că nu este al faraonului. Sătulă să nască mereu fiice, Nefertiti era convinsă că faraonul era de vină pentru această situaţie şi începuse să îl înşele.

Akhenaton era tot mai bolnav. El decide să instaureze regatul lui Aton pe pământ, un regat în care toţi oamenii sunt egali şi fiecare poate să-şi aleagă meseria. În ţară este din nou haos, iar oamenii se închinau de fapt lui Amon, încurajaţi de preoţii acestui zeu. Thot şi Merit sunt ucişi, pentru că erau apropiaţii lui Sinuhe, care era medicul faraonului şi se presupunea că el îl slujeşte pe Aton. Sinuhe este scăpat de la moarte de Kaptah, care îi convinge pe oameni că medicul se închină de fapt lui Amon. Kaptah îi spune lui Sinuhe că Thot fusese fiul lui.

Preotul Ay, tatăl lui Nefertiti, dorea să ajungă faraon şi face o înţelegere cu Horemheb. Ay îi promite lui Horemheb că o va convinge pe Baketamon, sora faraonului, să accepte căsătoria cu comandantul armatei, iar acesta îl va ajuta în schimb să pună mâna pe tron. Sinuhe auzise discuţia dintre cei doi, iar ei vor întâi să-l omoare, apoi îi cer să-l ucidăpe faraon. Sinuhe, mai mult supărat de pierderea lui Merit şi a lui Thos, care muriseră din cauza obsesiei faraonului pentru zeul Aton, îi administrează lui Akhenaton o otravă.

Smenkhkare, ginerele cel mare al lui Akhenaton, a murit a doua zi, după ce i s-a răsturnat barca în care pescuia şi a fost prins de un crocodil. Următorul succesor la tron era ginerele cel mic, Tutankamon, care era încă un copil. Teba este pregătită pentru înscăunarea lui.

Sinuhe merge şi el la Teba şi află de la Muti că Kaptah ar fi fost ucis de sclavii lui (Sinuhe îl eliberase pe Kaptah, acesta nu mai era sclav).

Horemheb porneşte un război împotriva hitiţilor şi sirienilor. Sinuhe îl însoţeşte ca medic. În Gaza îl regăseşte pe Kaptah, care fusese luat prizonier, pentru că, deşi sprijinise cauza Egiptului, el le făcuse servicii şi sirienilor şi hitiţilor. Kaptah fusese descoperit, iar Roju, care se ocupa de Gaza, îl închisese. Kaptah este eliberat şi rămâne în Gaza, în eventualitatea în care Horemheb ar fi fost învins de hitiţi şi sirieni. Kaptah ajunge până la urmă cel mai bun prieten al lui Roju.

Horemheb s-a luptat trei ani cu sirienii. Aziru, Keftiu (soţia lui) şi cei doi fii ail or (mai făcuseră unul între timp) sunt capturaţi de hitiţi, iar Horemheb îi ia de la aceştia. Îi decapitează pe toţi patru.

Horemheb a încheiat pace cu hitiţii. Între timp Tutankamon domnea şi era preocupat doar de mormântul lui. Conducerea era de fapt în mâinile lui Ay, care manipula oamenii ca să-l urască pe Tutankamon. Nefertiti câştigase sprijinul unor nobili şi o manipula pe Baketamon ca aceasta să-l urască pe Horemheb.

Baketamon îi scrie regelui hitiţilor să i-l dea în căsătorie pe unul dintre fii lui, ca să domnească împreună peste Egipt. Suppiluliuma, regele hitit, îl trimite pe Şubattu, fiul său. Regele hitit acceptase pacea din acest motiv, nu pentru că îl convinsese Horemheb.

Horemheb şi Ay îi cer lui Sinuhe să scape şi de Şubattu. Sinuhe se duce în deşert să-l întâmpine pe print şi îl convinge că are nevoie de un remediu împotriva deranjamentului stomacal. Sinuhe îl instruieşte pe medicul lui Şubattu cum să-i prepare un remediu, care era de fapt foarte constipant, astfel încât otrava pe care urma să i-o administreze să rămână mult în corp. Îi dă apoi să bea dintr-un vin în care pusese otravă. Sinuhe bea şi el din acelaşi vin otrăvit, dar el îşi umpluse întâi stomacul cu ulei de măsline. Şubattu a murit după câteva zile.

Baketamon îşi dăduse seama de ce făcuse Sinuhe şi devenise preoteasa zeiţei Sekhmet. Tutankamon murise şi el, iar Ay devenise faraon. Horemheb a intrat în templul zeiţei Sekhmet şi a violat-o pe Baketamon. Ea a fost nevoită să se căsătorească, pentru că rămăsese însărcinată. A născut un băiat, Ramses. Horemheb poartă un război de doi ani în ţara Kuş. Baketamon îl naşte şi pe Seth. Ea începe să se culce cu mulţi bărbaţi din popor şi îi mărturiseşte asta lui Horemheb când el se întoarce din războiul cu Siria.

Kaptah revine din Gaza şi îi dă multe daruri lui Sinuhe, care era acum un medic sărac.

Ay moare. Horemheb preia conducerea. Motivând că este sătul de vorbele rele pe care Sinuhe le spune despre el, Horemheb îl exilează în portul de unde plecau corăbiile spre ţara Punt. Îi asigura lui Sinuhe toate cele necesare şi a lăsat-o şi pe Muti să vină la el. Kaptah le trimitea mereu pachete, iar Sinuhe s-a apucat să-şi scrie povestea vieţii.

 

Cartea a fost ecranizată, însă filmul nu redă decât o parte din întâmplările relatate în roman și intriga din opera lui Waltari nu este redată cu fidelitate în film.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s